5 manieren waarop je bedrijf een positieve organisatie kan worden

Korte versie van een artikel geschreven door Yolanda van Heese en gepubliceerd in Management Team, april 2016. Robert Quinn, auteur van o.a. de internationale bestseller “Lift” geeft in zijn nieuwe boek “Positieve organisaties” inzichten om van jouw bedrijf ook zo’n organisatie te maken.

5 manieren waarop ook uw bedrijf een positieve organisatie kan worden

Elk bedrijf kan een ‘positieve’ organisatie worden, stelt Robert Quinn. Maar hoe doe je dat?

Heeft u ook wel eens het gevoel dat niet al uw capaciteiten worden ingezet, maar dat u wel ontzettend hard werkt? Robert Quinn kwam dit gevoel vaak tegen in zijn adviespraktijk. Mensen vertelden hem: ’Ik ben overwerkt én onderbenut’.

Betrokken en vernieuwend

In zogenaamde ‘positieve organisaties’ zag Quinn dat het ook anders kan. Daar zijn medewerkers betrokken en continu vernieuwend. Daar leren mensen, zijn ze in een flow, en stroomt de energie en creativiteit. In zijn boek Positieve organisaties geeft hij inzichten in de kenmerken van zulke positieve organisaties en laat hij zien hoe je ervoor kunt zorgen van jouw bedrijf ook zo’n organisatie te maken.

boek_positieve_organisaties

Ander perspectief

Een positieve organisatie – dat vraagt om te beginnen een verandering van perspectief, aldus Quinn. In positieve organisaties is het transactionele model (‘Ik doe wat voor jou, jij doet wat voor mij’) niet het uitgangspunt. Daar werkt men met een positief model: ‘ik doe wat omdat ik daarmee wat bereik, omdat ik het leven daarmee beter en mooier kan maken’. Daar hoort bij dat u minder streeft naar controle en beheersing, en juist uitgaat van mogelijkheden en groei. Je hebt een andere instelling en een andere taal nodig: de taal van de mogelijkheden.

Word tweetalig

Quinn adviseert daarom ‘tweetalig’ te worden. Bij het klassieke transactionele model past een conventionele mental map: u denkt en werkt vanuit de hiërarchie en beheersbaarheid. Maar als je daarentegen werkt en denkt vanuit de positieve mental map, dan kijk je naar de organisatie als een netwerk van relaties, waar de informatie vrij stroomt. Quinn beschouwt die twee mental maps als twee talen, twee manieren van werken en praten.
Met twee systemen werken

Tweetalige mensen kunnen met beide systemen werken. Je kunt werken met de standaard, conventionele én met de positieve mental map. En die tweetaligheid is wat je nodig hebt, als je een organisatie wilt helpen een positieve organisatie te worden. Want dan kun je de brug slaan tussen de mensen met de conventionele map en de positievelingen.
5 tips

Vijf werkwijzen waarmee je een organisatie positief kunt maken:

1. Creëer zingeving

2. Toon je kwetsbaarheid

3. Zie de mogelijkheden en kansen

4. Omarm het algemeen welzijn

5. Vertrouwen op het proces zoals het zich aandient

Lees een toelichting op deze 5 werkwijzen in het originele artikel.

Iedereen kan verandering brengen en zorgen dat zijn omgeving, zijn team of afdeling positief wordt. Kijk maar naar wat andere positieve organisaties doen en pas dat aan voor uw situatie. Kopieer alleen die voorbeelden waarover je echt enthousiast bent. En begin direct: doe de dingen die je kunt doen zonder toestemming van bovenaf. Dan gaat het alvast stromen.

Lees het gehele artikel hier.