3 bewezen effecten van Workplace & Employee Experience 

Blog van Fanny Nagelmaeker, Brightligters

Diverse onderzoeken tonen aan dat organisaties die investeren in Workplace & Employee Experience aantrekkelijker zijn als werkgever, hoger scoren op engagement en productiviteit, succesvoller en winstgevender zijn. Wil jij aan de slag met Workplace & Employee Experience maar heb je nog iets meer onderbouwing nodig om jouw collega’s te overtuigen van het belang? Met deze 3 bewezen resultaten van Workplace & Employee Experience gaat het je zeker lukken!

Workplace & Employee Experience

De definitie van Workplace & Employee Experience is de totaalsom van alle ervaringen die een medewerker opdoet in relatie tot de organisatie. Vanaf het eerste contactmoment tijdens de sollicitatiefase tot het moment van afscheid. Het wordt gevormd door drie componenten: culture, technology en space & services.

“Anything that sets employees up for success or improves our culture, is part of employee experience” 
Mark Levy, voormalig Head of Employee Experience bij Airbnb.

Een Workplace & Employee Experience bouwen vraagt om een investering maar levert veel meer op:

1. Employee Experience leidt tot Customer Experience

Op basis van onderzoek, stelt Gartner dat meer dan 90% van de organisaties concurreert op enkel Customer Experience. Om je als organisatie hierin te onderscheiden is meer nodig dan een strategie op klantbeleving. Excelleren op Customer Experience kan alleen wanneer je medewerkers gelukkig zijn.

“Clients do not come first, employees come first. If you take care of your employees, they will take care of the clients.”
Richard Branson

Een mooi voorbeeld van een organisatie die investeert in de Employee Experience is Starbucks. Door de medewerkers op nummer één te zetten en ze echt te begrijpen, bouwt Starbucks aan een sterk merk. Uit een klantonderzoek van Starbucks in 2014 blijkt dat 87% van de merk affiniteit van klanten wordt bepaald door de wijze waarop de organisatie haar medewerkers behandeld. “When employees are satisfied and engaged, the result is deeper customer connections and an elevated customer experience”. Corey duBrowa, SVP of global communications at Starbucks.

Deze link wordt ook bevestigd door een onderzoek van Temkin Group in 2016. Zij vonden dat organisaties die excelleren in de Customer Experience 1,5 keer zoveel Engaged Employees hebben. Een ander onderzoek uitgevoerd door Gallup State of the American Workplace toont aan dat organisaties in de top ranking op Employee Engagement 10% hoger scoren op Customer Experience.

2. Employee Experience leidt tot meer omzet en winst

Uit een onderzoek uitgevoerd door Jacob Morgan (2017) blijkt dat organisaties die investeren in Employee Experience gemiddeld 4 keer meer omzet genereren en twee keer meer winst dan organisaties die hier niet investeren. Morgan vond tevens dat deze organisaties gemiddeld 25% kleiner zijn, wat suggereert dat de mate van productiviteit hoger is. Lees ook ons artikel over de 3 omgevingen die de Employee Experience vormen.

3. Employee Experience leidt tot meer innovatie- en best workplace- vernoemingen

Jacob Morgan toonde tevens aan dat organisaties die investeren in Employee Experience relatief vaker op indrukwekkende ‘best of lists’ verschijnen. Hij vond onder andere dat deze organisaties:

  • 28 keer vaker op de Fast Company’s Most Innovative Companies lijst staan;
  • 11,5 keer vaker op de Glassdoor’s Best Places to Work;
  • 2.1 keer vaker op Forbes Lijst van World’s Most Innovative Companies;
  • 4.4 keer vaker op Linkedin’s lijst van North America’s Most In-Demand Employers;
  • 2 keer zo vaak op de American Customer-satisfaction index.

Hopelijk heb je met dit overzicht meer inzicht gekregen in wat Workplace & Employee experience kan opleveren. Ben je overtuigd en wil je ermee aan de slag? Brightligters laat je graag zien hoe je met facility management kunt bouwen aan Workplace & Employee Experience.

Bron