‘Klanten winnen? Zorg heel erg goed voor je personeel’

Artikel op rtlz.nl van Saskia van Huijgevoort. ABNAmro analyseerde wat de beste bedrijfscultuur is om in de toekomst consumenten het beste te kunnen bedienen en publiceerde het rapport ‘Winst wordt afgeleide van bedrijfscultuur’.

Klanten winnen? Zorg heel erg goed voor je personeel’

Wil je klanten winnen als ondernemer? Zorg er dan voor dat je niet alleen je klanten, maar óók je personeel goed behandelt, schrijft ABN Amro in een rapport. De bank analyseerde wat de beste bedrijfscultuur is om in de toekomst consumenten het beste te kunnen bedienen.

‘Traditionele’ bedrijven hebben vaak een duidelijk doel: winst maken, al dan niet voor de aandeelhouders. Om ervoor te zorgen dat dit zo effectief mogelijk gebeurd, krijgen werknemers duidelijke rollen en taken. Deze staan vaak beschreven in een handboek.

Daar ga je de oorlog niet mee winnen, schrijft de bank in het rapport ‘Winst wordt afgeleide van bedrijfscultuur‘. De reden is dat klanten tegenwoordig eisen dat ze goed behandeld worden en dat gaat in de toekomst alleen maar meer worden. Uit hun onderzoek blijkt dat veel consumenten de dienstverlening van bedrijven vaak daarom ook onder de maat vinden.

Weg met de handboeken voor personeel

Klanten die slecht behandeld worden, bijvoorbeeld ‘omdat we het nou eenmaal altijd anders regelen’ of slecht advies krijgen, springen soms uit hun vel. Zijn ze het ergens niet mee eens, dan ‘veranderen ze in een dictator’ en vallen ze aan met alle social media-tools die ze hebben. Bovendien is hij niet meer gevoelig voor marketingpraatjes. Wil je als bedrijf dus succesvol worden of blijven, zorg er dan voor dat je naar hem luistert. Daar is het personeel belangrijk voor.

ABN Amro ziet grote kansen voor de ‘service cultuur’. Hierin worden werknemers getraind in hoe ze de klant het best van dienst kunnen zijn. Een goed voorbeeld is de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Southwest. Werknemers worden verwacht zelf te bedenken hoe ze problemen op moeten lossen. De bedoeling is dat ze daardoor veel meer als klant denken en daardoor veel meer servicegericht zijn.

Voor de rest van het artikel: klik hier