De afgelopen weken las ik veel artikelen over hybride werken. Hier mijn top-12!

Wat gaat het hybride werken bij jouw organisatie worden en hoe ziet jouw werk er straks uit? Is het alleen nog maar thuiswerken, volledig naar kantoor of een mengvorm? En welk werk doe je waar?

Vanuit het HappinessBureau ondersteunen wij organisaties bij het vorm en inhoud geven van het hybride werken. We geven workshops, faciliteren sessies, hebben de Hybride Werken Monitor ontwikkeld en hebben ons e-book over hybride werken gepubliceerd met een uitgebreide bronnenlijst. Om zover te komen hebben we veel informatie doorgeworsteld, artikelen gelezen, onderzoek uitgeplozen. Een aantal lezenswaardige artikelen deel ik graag. Het merendeel is overigens Engelstalig, dus ik ben zeker nog op zoek naar goede Nederlandse artikelen en voorbeelden. Heb jij zelf nog andere waardevolle artikelen? Laat het me weten!

Waar hebben we het nu over met hybride werken? (tip 1 – 7)

Dit BBC-artikel gaat op een mooie manier in waarom hybride werken nu zo actueel is en wat het precies is en zou moeten zijn. In het Nederlands geeft het artikel op TrendsinHR niet alleen een aardig overzicht, maar ook concrete tips.

McKinsey heeft een prachtig overzicht gemaakt van de mate waarin verschillende sectoren het hybride werken zouden kunnen omarmen. Dat hebben ze gecombineerd met een inventarisatie van welk type werk zich goed leent voor hybride werken. Je kunt je voorstellen dat een sector als verzekeringen zich beter leent voor hybride werken dan de agrarische sector en dat leren en vergaderen nog online kan, maar verhuizen niet.

Interesse in cijfers en andere data? Lees bijvoorbeeld het onderzoek dat Microsoft heeft gepubliceerd. Het is een wereldwijd onderzoek, wat voor Nederlandse multinationals relevant kan zijn, maar ook als je in een Nederlands bedrijf werkt, kan de informatie zeer interessant zijn om na te denken hoe jouw organisatie ervoor staat op de genoemde punten.

Het rapport van CapGemini (pdf) is niet alleen strategisch van belang, het geeft ook tips waar je als organisatie rekening mee kunt houden.

Op Harvard Business Review vond ik onder andere deze twee interessante artikelen. Het eerste geeft concrete handvatten om tot een hybridewerken-strategie te komen. Het andere artikel kan behulpzaam zijn bij het bepalen van welk werk je waar doet.

Leidinggeven aan hybride teams (tip 8-9)

Recruiting bedrijf Hays geeft in twee blogs (een, twee) veel praktische tips over het leidinggeven aan hybride teams en hoe je dat ook doet tijdens (online) vergaderingen.

Concrete voorbeelden (tip 10-12)

Maar hoe doe je het nu in de praktijk, dat hybride werken? Iedereen is op zoek naar voorbeelden. Ik noem er hier drie:

Een van de eerste die ik tegenkwam was het voorbeeld van FrieslandCampina. Je krijgt een inkijkje in de ervaringen in hun organisatie en vooral de driedeling Focus, Samenwerken, Verbinding is interessant om te zien om te kunnen bepalen wie waar werkt.

Een heel ander voorbeeld is dat van TomTom. In het artikel komen een aantal zaken naar voren. Ze luisteren heel goed naar de medewerkers en hebben leidinggevenden in Coronatijd getraind om extra aandacht te besteden aan medewerkers die het zwaar hadden. Daarnaast is hun onboardingsprogramma volledig digitaal geworden, waarbij leidinggevenden automatisch een bericht krijgen als ze aandacht moeten besteden een de nieuwkomers.

Een van de mooiste voorbeelden vind ik die van DropBox. Net als andere organisaties hebben ze hun aanpak een naam gegeven. Bij hen heet het Virtual First, zij kiezen dus in eerste instantie voor thuiswerken. En daarbij heeft DropBox een prachtige toolkit samengesteld voor haar medewerkers.

Heb je nog tips voor andere goede artikelen of mogen wij het plan van jouw organisatie delen? Neem gerust contact met ons op.

Lucas Swennen