Waarom je als manager medewerkersbetrokkenheid moet stimuleren
De werknemersbetrokkenheid is één van de grootste voorspellers van succes. Nederland staat er niet goed voor, aldus columnist Mark Ernst op MT.nl, november 2016.
Denemarken staat aan de top, Nederland is flop. Dat is de harde realiteit als het gaat om de betrokkenheid van werknemers bij hun werkgever. Samen met Frankrijk staat Nederland helemaal onderaan op de lijst van West-Europese landen (tabel 1). Is die betrokkenheid belangrijk dan? Ja dus.
Onderzoek
Amerikaans onderzoek waarbij de relatie werd onderzocht tussen het rendement van beursgenoteerde bedrijven en de medewerkersbetrokkenheid liet zien dat bij bedrijven met 60-70 procent betrokkenheid het rendement op de aandelen 24,2 procent was. Bij bedrijven met 49-60 procent betrokkenheid was dit 9,1 procent. Bij een betrokkenheid lager dan 25 procent was het rendement op de aandelen zelfs negatief.
Het tweede relevante onderzoek is van het Amerikaanse bureau Gallup, waarbij 1,8 miljoen medewerkers in 82.000 teams, 230 organisaties, 49 branches en 73 landen werden onderzocht. Vervolgens werden de resultaten van de op werknemersbetrokkenheid 25 procent best scorende teams vergeleken met de 25 procent minst scorende.
Hogere kwaliteit
Bedrijven met een hogere werknemersbetrokkenheid creëren meer banen en mensen die betrokken zij geven zichzelf een hoger cijfer voor hun eigen gelukbeleving. Betrokken werknemers leveren werk van hogere kwaliteit; bedrijven met betrokken werknemers hebben meer en blijere klanten.
Sterker nog, bedrijven die naast betrokken medewerkers maar óók betrokken klanten hebben, ervaren een boost van maar liefst 240 procent in hun prestatiegerelateerde bedrijfsresultaten ten opzichte van bedrijven zonder betrokken werknemers en klanten.