De kracht van positief denken in organisaties

Artikel van Lilian Polman op MT.nl. Bedrijven die als strategie hun mensen steevast positief benaderen, zijn veel productiever, zo concludeerde Cameron in zijn studie. Met een positieve strategische instelling kunnen bedrijven organisatorisch veel effectiever worden, prestaties verbeteren, evenals de productiviteit.

Geluk is een keuze, schreef dominee Norman Vincent Peale ruim 60 jaar geleden. Zijn ideeën zijn nu actueler dan ooit.

Het boek dat positivo Peale schreef, The Power of Positive Thinking, werd ruim 60 jaar geleden al een groot succes: het boek stond 186 weken op de bestsellerlijst van de New York Times. Peale geloofde dat je er simpelweg voor kunt kiezen om gelukkig te zijn. En dat je negatief taalgebruik moet proberen uit te bannen. Spreek positief en je voelt jezelf ook steeds blijer en minder negatief en minder gestresst.

‘Three good things intervention’

Joyce Bono, hoogleraar management aan Warrington College (Universiteit van Florida) en Theresa Glomb, hoogleraar Organizational Behavior aan de Carlson School on Management in Minnesota deden onlangs een onderzoek naar het effect van positief denken op de werkvloer. Ze keken hierbij naar de zogeheten ‘three good things intervention’. Deze vorm van interventie, waarbij je dagelijks focust op drie goede dingen die je zijn overkomen, wordt wel gebruikt bij mensen die last hebben van een lichte vorm van depressiviteit. De onderzoekers wilden echter kijken of het ook werkte tegen stress op werk.

Compliment of stuk taart

Aan de participanten, die geen idee hadden waarover het onderzoek zou gaan, werd gevraagd om aan het einde van hun werkdag via een website een enquête in te vullen. Vervolgens werd hen verzocht om 5 tot 10 minuten te spenderen aan het beschrijven van gebeurtenissen, klein of groot, persoonlijk of werkgerelateerd, die op die dag heel goed waren verlopen. […]


Voor de rest van het artikel: klik hier