Vier bedrijven die snappen wat een sterke bedrijfscultuur oplevert

Artikel van Michiel Hopman in Management Team, mei 2016

Vier bedrijven die snappen wat een sterke bedrijfscultuur oplevert

Bedrijven die in hun cultuur investeren, verdienen 516 procent (!) meer dan zij die dat niet doen. 4 voorbeelden die dat begrepen hebben.

Organisaties die in hun cultuur investeren, zouden 516% meer inkomsten hebben, blijkt uit onderzoek. Toch zijn lang niet alle bedrijven ermee bezig. Je ziet dat ze vaak veel investeren in werving en selectie om de goudhaantjes binnen te halen, maar dat weinig tijd wordt besteed aan de socialisatie van deze nieuwe mensen. Een rondje handjes schudden wordt vaak al als voldoende introductie gezien.

Cultuurprogramma’s

Onderzoek stelt dat slechts 41% van de medewerkers weet waar hun organisatie voor staat. Zorgelijk, want als zelfs je medewerkers dit niet weten, hoe moeten ze dan ooit hiernaar handelen? Hoe pakken onderscheidende organisaties dit dan aan? Eigenlijk heel simpel: met een ‘cultuurintroductie- of -verankeringsprogramma’: een programma om medewerkers cultureel op te leiden en up-to-date te houden, maar ook om betrokkenheid en saamhorigheid te creëren.

Ontgroening

Kijk bijvoorbeeld eens naar studentenverenigingen, waarbij alle eerstejaars ter introductie bijvoorbeeld een week de natuur in trekken. Er wordt kennis gemaakt met het bestuur, de historie van de vereniging, regels en rituelen en het verenigingslied. Het resultaat is dat studenten elkaar en de vereniging in korte tijd leren kennen en voor het studiejaar begint al hechte vriendschappen worden gevormd. Deze cultuurprogramma’s zijn bij deze verenigingen dan ook een zeer belangrijke factor voor blijvend succes. Welke organisaties volgen dit verstandige voorbeeld en wat kunnen we daarvan leren?

  1.  Zappos
  2. Brand New Day

  3. Netflix

  4. Rituals Academy

    Lees een toelichting op deze bedrijven in het originele artikel.