Happy People – Better Business Summer School 2020

Op zoek naar inhoudelijke verdieping in de zomermaanden? Het HappinessBureau lanceert haar Summer School 2020 met maar liefst vijf interessante, inspirerende en interactieve webinars. In 1,5 uur tijd wordt een onderwerp rond werkgeluk of employee experience uitgediept.

  • AL GEWEEST: 27 juli: Employee Experience Design (15.00 – 16.30 uur)

Een geweldige employee experience voor jouw organisatie is geen toevalstreffer. Die moet je ontwerpen! Employee experience design is de kunst van het ontwerpen van een werkbeleving die leidt tot gelukkige medewerkers. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van de bewezen technieken uit de marketing, product & user design en psychologie. Hierbij geldt altijd het principe: de mens  staat centraal. Employee experience design wordt gezien als een nieuwe vaardigheid voor HR die noodzakelijk is om de medewerkersbeleving naar een hoger plan te tillen.

Heleen Mes gaat in op:

  • De meest gemaakte (HR) design fouten en hoe die te voorkomen
  • De principes van EX design thinking en employee journey mappen
  • Het belang van empathie in je organisatie
  • Hoe maak je een persona?
  • Best practices om te inspireren
  • AL GEWEEST: 3 augustus: Verbinding & plezier op afstand (15.00 – 16.30 uur)

In korte tijd zijn we als gevolg van de coronacrisis gewend geraakt aan thuiswerken. Door op afstand te werken wordt het sociale contact of samenwerken dat je op locatie wel hebt gemist zoals het praatje bij de koffie of even je verhaal kwijt kunnen. Momenten die je niet inplant via Zoom, maar die spontaan ontstaan en die zorgen voor inspiratie, plezier en nieuwe energie. Werken gaat dus niet alleen over het behalen van resultaten, maar juist ook over relaties. Hoe onderhoud je die als mensen thuiswerken en teams minder contact met elkaar hebben dan voorheen?

Tijdens dit interactieve webinar dat wordt gegeven door Gea Peper en Lucas Swennen staan de achtergronden van verbinding en plezier op afstand centraal. Hierbij komt ter sprake wat van belang is bij het creëren van meer verbinding en plezier en wat we zelf kunnen beïnvloeden en doen om (nog) meer verbinding en plezier voor jezelf en je team te ervaren. Tijdens de sessie delen we inspirerende voorbeelden die je meteen zelf in de praktijk kunt toepassen.

  • AL GEWEEST 10 augustus: (inzichten uit het) Meten van werkgeluk (15.00 – 16.30 uur)

Als je weet dat gelukkige medewerkers betere resultaten leveren, minder vaak ziek zijn, beter samenwerken, innovatiever en meer bevlogen zijn, wil je natuurlijk aan de slag met Gelukkig Werken. De eerste stap is weten waar je staat door te meten hoe gelukkig je team, afdeling of organisatie is. Daarna kun je op basis van de resultaten gericht aan de slag met het vergroten van het werkgeluk. Maar hoe meet je werkgeluk? En wat zijn inzichten waar je echt mee aan de slag kunt in je organisatie? Het HappinessBureau meet werkgeluk langs twee kanten van dezelfde medaille: vanuit het perspectief van de medewerker en dat van de organisatie. Beide zijn namelijk verantwoordelijk voor werkgeluk. In het webinar laten Lucas Swennen en Stef ten Dam zien:

  • Hoe je werkgeluk meet
  • Hoe je vanuit de uitkomsten tot focus kunt komen voor het komende jaar
  • Hoe gerichte analyse verdere verdieping geeft aan de cijfers en echt helpt om met werkgeluk aan de slag te gaan
  • De meting ook gelijk al inzicht biedt in de employee journey
  • We zoomen in op de impact van werkgeluk op het aanbevelen van de organisatie (eNPS = employee Net Promoter Score) en met het gedachtengoed van Job-Career-Calling
  • 17 augustus: Reboarding / Terug naar Kantoor (15.00 – 16.30 uur)

De meest organisaties zijn weer (gedeeltelijk) terug op de werkplek na de lockdown. Of doen dat later in het jaar. Voor veel organisaties heeft de betrokkenheid en binding met medewerkers onder druk gestaan. Leidinggeven op afstand was een zoektocht.   Wat heeft dit betekend voor het werkgeluk van medewerkers? Sommige medewerkers zijn bang om terug te keren of willen thuis blijven werken. Hoe ga je daar als organisatie mee om? Hoe zorg je als organisatie dat naast veiligheid en gezondheid, medewerkers zich ook weer welkom voelen op de werkplek? Hoe versterk je de band weer met medewerkers? En de toekomst van thuiswerken: wat wordt een beter normaal?

Heleen Mes gaat in op:

  • De gevolgen van de lockdown voor het werkgeluk van medewerkers
  • Tips om medewerkers zich weer welkom te laten voelen
  • De gevolgen van de lockdown voor het post-corona-tijdperk
  • De impact van thuiswerken voor je HR-beleid
  • Hoe je zorgt  dat (meer) thuiswerken een blijvend succes wordt in je organisatie
  • Best practices om te inspireren.
  • 24 augustus: Werkgeluk & Leidinggeven op afstand (15.00 – 16.30 uur)

In dit webinar geeft Alex Slavenburg een beeld over hoe werkgeluk in deze tijd eruit kan zien, hoe het verandert en we leggen daarna vooral de focus op de verschillende rollen van leidinggevenden en ontdekken zo onder meer de 3 petten van leiderschap.

We hebben aandacht voor welke technieken je het beste kan inzetten om aandacht te houden voor je collega’s/medewerkers die veelal op afstand werken en de geboden informatie wordt afgewisseld met voorbeelden en tips uit de praktijk.

Tijd, kosten en aanmelding

De kosten per webinar bedragen € 57,- (excl btw en servicekosten).

Alle webinars -die via Zoom worden gegeven- beginnen om 15.00 uur en eindigen om 16.30 uur.

Aanmelden kan via deze pagina op Eventbrite.

Let op! Als je je inschrijft voor een of meerdere webinars ontvang je het inschrijfbedrag (euro 57,- per webinar) als korting op onze opleiding tot werkgelukdeskundige of de masterclass Employee Experience Design.