Waarom nemen goede medewerkers ontslag?

Jos Luypaers op linkedin.com, april 2016. Wanneer je wilt dat je beste mensen blijven, zul je er goed over na moeten denken hoe je ze behandelt.

Waarom nemen goede medewerkers ontslag?

9 redenen waarom goede medewerkers vertrekken!

 Vaak horen we managers klagen over het feit dat hun beste mensen weggaan met alle gevolgen van dien voor de continuïteit van het werkproces, de hoge kosten om een nieuwe medewerker te vinden, etc. In deze stroom van verwijten en klachten ontbreekt echter telkens de kern van de zaak;

Medewerkers verlaten niet hun baan, zij verlaten hun manager!

Het trieste in zulk (onnodige) verloop is dat het heel makkelijk vermeden kan worden. Het enige dat daarvoor nodig is, is een ander perspectief en wat meer moeite van de kant van jou als manager. Wil je voorkomen dat je beste mensen hun biezen pakken; laat dan de onderstaande punten goed tot je doordringen. Wanneer je zaken bij jezelf herkent; doe er dan iets aan!

1   Medewerkers zich laten overwerken
Niets brandt je goede medewerkers zo af als ze structureel te hard te laten werken. Het is echter verleidelijk om je goede mensen steeds weer voor alles in te zetten. Je krijgt immers zaken voor elkaar. De keerzijde wordt hierbij vergeten; deze medewerkers krijgen het gevoel dat ze gestraft worden voor hun excellente prestaties. Onderzoek toont verder aan dat het structureel teveel laten werken van mensen contraproductief werkt: wanneer de werkweek uit meer dan 50 uur bestaat, daalt de productiviteit per uur substantieel.

2   Niet erkennen bijdragen en onvoldoende belonen van prestaties
De kracht van een schouderklopje wordt structureel onderschat. Zeker bij je topmensen die vaak intrinsiek gemotiveerd zijn. Iedereen houdt van complimentjes en zeker de mensen die iedere keer weer alles geven voor een goed resultaat. Als manager moet je met deze mensen ook het gesprek aan gaan om te horen waarvóór ze het doen. Voor de een is dat bijv. een opslag, voor de ander het erkennen van zijn of haar prestaties.

3   Onvoldoende betrokkenheid
Meer dan de helft van de medewerkers die weggaan, doen dat vanwege de relatie met hun baas. Excellente managers weten hoe ze een balans aanbrengen tussen professionaliteit en menselijkheid. Dit zijn de managers die het succes van hun medewerker vieren, met hem meeleven in moeilijke tijden en die hun mensen op een positieve wijze uitdagen.

4   Afspraak is afspraak?
Het doen van beloftes plaatst je als manager op de flinterdunne lijn tussen je mensen blij maken en je mensen zien weggaan. Wanneer je je aan je afspraken houdt, groei je in de ogen van je medewerkers omdat je er blijk van geeft dat je te respecteren en te vertrouwen bent.Wanneer je je echter niet aan je afspraken houdt kom je over als onverschillig en respectloos. Daarbij komt nog eens;  wanneer de baas zich al niet aan zijn afspraken houdt, waarom zouden zijn medewerkers dat dan wél doen?

5   De verkeerde mensen aannemen en belonen
Goede medewerkers willen werken met gelijkgestemde professionals. Wanneer managers vervolgens nieuwe medewerkers aannemen die eigenlijk ‘onder de maat’ presteren, is dat een stevige demotiverende factor voor de mensen die met deze nieuwelingen moeten werken. De verkeerde mensen bevorderen is nog veel erger! Wanneer je als medewerker voortdurend goed presteert maar bij een promotie wordt gepasseerd ten gunste van iemand die zich met mooie praatjes op die plek manoeuvreert, is er eigenlijk geen grotere belediging denkbaar. Niet vreemd dat goede mensen dan weggaan.

6   Geen plek voor Passie
Medewerkers met talent hebben passie voor hun vak. De mogelijkheid om die passie uit te leven zorgt ervoor dat zowel hun voldoening in het werk, als ook hun productiviteit stijgt. De angst van veel managers dat medewerkers zo hun productiviteit en focus verliezen, is hierbij ongegrond. Onderzoek laat zien dat mensen die hun passie kunnen uitleven in een flow terecht komen. En mensen in een flow zijn vijf keer productiever!

7   Ontwikkelen? Hoezo?

8   Onvoldoende plek voor creativiteit

9   Wanneer je je mensen niet intellectueel uitdaagt…

Lees een toelichting op de laatste drie punten in het oorspronkelijke artikel.

Doe het voor je medewerkers en doe het vooral voor jezelf
Wanneer je dus wilt dat je beste mensen blijven, zul je er goed over na moeten denken hoe je ze behandelt. Goede medewerkers zijn trouw, maar hun talent geeft hen een breed spectrum aan mogelijkheden op de arbeidsmarkt. Je wil er dus voor zorgen dat ze juist voor jou willen werken!

Bron: klik hier