Waarom medewerkers de CEO niet vertrouwen en hoe je dit verandert

Korte versie van een Artikel van Tijmen de Groen in Management Team april 2016. 

Waarom medewerkers de ceo niet vertrouwen en hoe je dit verandert

Een derde van de medewerkers heeft geen vertrouwen in hun ceo. Waarom medewerkers jou als baas niet vertrouwen en hoe je dat kunt verbeteren.

Niet alleen heeft één op de drie medewerkers te weinig vertrouwen in hun baas volgens dit wereldwijde onderzoek van pr-onderzoeksbedrijf Edelman. Ook blijkt dat tweederde van het personeel vindt dat de ceo van hun bedrijf de verkeerde keuzes maakt en te veel focust op de korte termijn.

Vertrouwen

Om een bedrijf te vertrouwen gaan potentiële klanten het meeste uit van de ‘gewone’ medewerkers. Dat is slecht niets voor bedrijven aangezien slechts 65 procent van die laag het bedrijf vertrouwt waarvoor ze werken. Hoe lager de positie van een medewerker in een bedrijf, hoe lager dat getal is. Met als dieptepunt een vertrouwen van 48 procent in de eigen onderneming door de ‘gewone’ medewerkers. Juist die onderste laag van medewerkers heeft het meeste vertrouwen van de buitenwereld. Nog meer dan de ceo, blijkt uit het onderzoek, vertrouwen potentiële klanten de ‘gewone’ medewerkers van je onderneming.

 

Verbeteren

Om het vertrouwen van je medewerkers te verbeteren zijn volgens de onderzoekers deze 7 stappen nodig:

1. Denk op dezelfde manier na over klanten en medewerkers.

2. Je medewerkers moeten zich bewust zijn van de positieve impact die je onderneming heeft op de wereld.

3. Geef je medewerkers meer informatie dan alleen de strategie.

4. Ga op zoek naar anekdotes binnen je bedrijf over de impact die je hebt gehad.

5. Nu het verhaal af is en aangekleed is met voorbeelden maak je het geheel interactief.

6. Kijk regelmatig naar de impact van je verandering.

7. Geef je communicatie-team de ondersteuning om je nieuwbakken ideeën door te voeren.

De infographic die de onderzoekers maakten over de conclusies:

Voor het gehel artikel, klik hier.